Pochopení základních úrovní produktu je důležité zejména pro to, abychom ho efektivně nabízeli cílovým zákazníkům, kteří si jej budou nakupovat, abychom vytvořili efektivní marketingovou kampaň, nebo abychom vymysleli další nové a nové inovace tohoto produktu. Produktem může být vlastně cokoliv, jedná se o hmotné statky, ale také o služby, které jsou statky nehmotnými. Může se jednat o zážitky, události, osoby, místa, vlastnosti, myšlenky či informace. Zpravidla bývá nakupován právě kvůli jeho základní funkci. Při rozhodování však na zákazníka působí celá řada dalších aspektů, kterými může být značka, barva, design, provedení či záruka. Na základě klasického pojetí lze rozlišovat tři úrovně produktu –
· Základní produkt – jedná se o skutečný účel koupě.
· Vlastní produkt – představuje všechny součástky tohoto produktu, jako jsou úroveň kvality, funkce, design, značka, balení a mnoho dalšího.
· Rozšířený produkt – tvoří jej různé doplňkové služby a přínosy pro konečné spotřebitele.
Abychom však toto členění pochopili opravdu detailně, lze vymezit pět různých úrovní produktu na základě toho, jakou hodnotu zákazníkovi přináší –
· Jádro produktu – jedná se o klíčový přínos, který si zákazník ve skutečnosti kupuje (například host v hotelu si ve skutečnosti kupuje spánek).
· Základní produkt – jedná se o již skutečný produkt (znamená to, že hotelový pokoj zahrnuje základní vybavení, jakým je například postel či koupelna).
· Očekávaný produkt – kupující od nákupu něco očekává (například hotelový host očekává čistotu, voňavou postel, fungující elektriku, vyprané ručníky…).
· Rozšířený produkt – jedná se o přínosy, které jsou zákazníkovi poskytovány nad jeho očekávání (například součástí hotelového pokoje může být láhev sektu, výhled na moře…).
· Potenciální produkt – jedná se o všechna možná rozšíření, které produkt může mít